اخبار مهم
Home / فرهنگی / گاف جشنواره‌فجر درانتخاب عنوان+تصاویر
273782_455.jpg

گاف جشنواره‌فجر درانتخاب عنوان+تصاویر

فیاض: جشنواره جهانی فیلم فجر در دومین تجربه برگزاری مستقل خود از بخش ملی در انتخاب عنوان اختصاری دچار سهل انگاری و اشتباه شد.

به گزارش فارس، بی دقتی و کم توجهی به انتخاب عنوان اختصاری برای این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان یک رویداد بین المللی در عرصه سینما یکی از انتقادات وارد به جشنواره ای است که مدعی برگزاری بر اساس استانداردهای بین المللی است.

در حالی که جشنواره جهانی فیلم فجر مدعی است که شرایط، ضوابط و کم و کیف اجرایی خود را مطابق با الگوها و استانداردهای بین المللی در زمینه برگزاری جشنواره‌ها تدوین و تنظیم کرده است، تشابه عنوان اختصاری این دوره از جشنواره که در اقلام تبلیغاتی(پوستر، بنر، تیزر، آنونس، آی دی کارت و…) آن به شکل (FIFF) درج شده با یکی از جشنواره های فیلم بین المللی یکی از مسائل مورد غفلت توسط دست اندرکاران و مسئولان این رویداد سینمایی است.

 گاف جشنواره‌فجر درانتخاب عنوان+تصاویر

 جشنواره جهانی فیلم فجر در دومین دوره برگزاری مستقل خود که با عنوان اختصاری (FIFF) معادل جهانی Fajr International Film Festival  خود را معرفی کرده است، با جشنواره بین المللی فیلم فرایبورگ Festival International De Films De Fribourg (FIFF)  تشابه عنوان اختصاری دارد.

لازم به ذکر است جشنواره فیلم فرایبورگ که عنوان اختصاری آن توسط جشنواره جهانی فیلم فجر با بی‌دقتی و سهل‌انگاری کپی برداری شده است، در سال ۱۹۸۷ آغاز به کار کرده و دفتر مرکزی آن شهر فرایبورگ واقع در جنوب غرب آلمان قرار دارد و سی امین دوره برگزاری خود را پشت سر گذاشته است. ضمن این که فیلم سینمایی «مو» به کارگردانی محمود غفاری نیز در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت جایزه از این جشنواره شده است.

 گاف جشنواره‌فجر درانتخاب عنوان+تصاویر

یکی از مسائل مهم در حوزه برندسازی و معرفی موثر توجه به شعارها یا تک لاین ها، علایم اختصاری و فرآیندها برای عرضه یک محصول یا یک رویداد است و برای تاثیرگذاری مناسب در عرصه بین‌الملل و تعاملات بین‌المللی رصد، پایش و بررسی عملکرد دیگر رقبا و اثرگذاران از الویت‌های اولیه‌ای است که باید به آن توجه کرد.

گاف جشنواره‌فجر درانتخاب عنوان+تصاویر

همچنین یکی از نکات ضروری در این حوزه جلوگیری از مشابهت‌هایی است که فضا، رویداد یا محصول جدیدتر را در مقابل محصول قدیمی‌تر در خاطر ما به عنوان یک محصول درجه دو معرفی می‌کند این شباهت‌ها که غیرحرفه‌ای است قطعا به شانیت و جایگاه رویدادی چون جشنواره جهانی فیلم فجر که بیش از سه دهه از تاسیس آن و نزدیک به دو دهه از بین‌المللی شدنش می‌گذرد، لطمه وارد خواهد کرد.

حال جای طرح این سوال مطرح است که چطور مسئولان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش جهانی بدون توجه و رصد به وجود چنین جشنواره هایی از این دست که حتی کارگردانی ایرانی از آن جایزه کسب کرده است، عنوان اختصاری مشابهی را برای خود در سطح بین الملل برگزیده‌اند؟ آیا استفاده از کلمه فجر به عنوان نمادی از این جشنواره چه ایرادی داشت؟! آیا این جشنواره برای مخاطب ملی است یا بین الملل؟!

می فایل