اخبار مهم
Home / فرهنگی / کارگردان ایرانی سرمایه‌اش را آتش زد!
325212_905.jpg

کارگردان ایرانی سرمایه‌اش را آتش زد!

فیاض: علی احمدزاده، کارگردان سینمای ایران در اقدامی بی‌سابقه، نسخه اصلی و باکیفیت «مهمونی کامی» را روی یکی از سرویس‌های جهانی ویدیو قرار داد و بدین شکل، با آتش زدن به سرمایه‌اش، نسبت به عدم صدور مجوز برای فیلمش اعتراض کرد.

به گزارش تابناک، علی احمدزاده با ساخت «مهمونی کامی» وارد سینمای ایران شد؛ فیلمی که البته با پروانه فیلم ویدیویی -غیرسینمایی- ساخته شده بود اما پس از تولید، سازندگانش درخواست اکران سینمایی داشتند. «مهمونی کامی» که بر اساس طرحی از نازنین فراهانی و توسط مانی باغبانی نوشته شده، یک تله فیلم جاده‌ای با نقش آفرینی نازنین فراهانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، میسا مولوی و پگاه آهنگرانی است.

ماجرا به سفر دو جوان (پگاه آهنگرانی و مینا ساداتی) به شمال برای حضور در مهمانی بازمی‌گردد اما از ابتدای داستان روایت سفر دو تن دیگر نیز به شمال مطرح می‌شود. آیا این دو نیز به مهمانی کامی می‌روند؟ مقصد مهمانی کامی است اما در فیلم مهمانی بستر داستان را تشکیل نمی‌دهد، بلکه مسیر رسیدن به این مهمانی، بستر داستان را تشکیل می‌دهد. فیلم اول علی احمدزاده یک اثر معمولی است که به واسطه توقیف، در قامت یک فیلم درخشان مورد توجه قرار گرفته است.

میسا مولوی و نازنین فراهانی به هیچ عنوان نمی‌توانند تصویری قابل باور ارائه کنند. حتی بازی‌های پگاه آهنگرانی و مینا ساداتی نیز حداقل حس باورپذیری را در مخاطب ایجاد نمی‌کند و به شدت تیپ هستند؛ موضوعی که علاوه بر کم تجربگی کارگردان در انتخاب بازیگر، به بضاعت اندک کارگردان در بازی گرفتن از این چهره‌ها نیز مرتبط است.

البته اولویت دادن انتخاب چند چهره به جای بازیگران مناسب برای دیده شدن این کارگردان در نخستین تجربه فیلمسازی نیز می‌تواند انگیزه دیگری برای این کستینگ باشد که نمی‌توان با پیش‌داوری به احمدزاده نسبت داد اما هرچه از این گمانه می‌گریزیم، بیشتر به آن نزدیک می‌شویم.

پس از آنکه «مهمونی کامی» نتوانست مجوز اکران را دریافت کند، علی احمدزاده فیلمش را در جشنواره‌های جهانی شرکت داد که واکنش مثبتی در پی نداشت. احمدزاده در این زمینه گفته یود: «وقتی به فیلم ما مجوز نمی‌دهند، نباید هم توقع داشته باشند که فیلم را در خانه نگه داریم، به هرحال این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده و به واسطه دیده شدن اثر سرمایه ساخت آن برمی‌گردد اما در همین مدت هم بسیاری از فیلم‌ها که حتی پروانه ساخت هم نداشتند در جشنواره‌های مختلف خارجی شرکت و جایزه هم گرفتند.»

احمدزاده در گیرودار تلاش برای اکران و یا توزیع اولین فیلمش در شبکه نمایش خانگی، دومین فیلمش یعنی «مادر قلب اتمی» را با بازی محمدرضا گلزار، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، و مهرداد صدیقیان ساخت اما فیلم دومش نیز مشمول هشت دقیقه اصلاحیه شد اما در نهایت ظاهراً احمدزاده حاضر به اعمال این اصلاحیه‌ها نشد و فیلم همچنان اکران نشده است.

با این حال، علی احمدزاده سومین فیلم بلندش را با عنوان «پدیده» و با نقش آفرینی هدیه تهرانی، امیر جدیدی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان، لیلا زارع، مریم پالیزبان، ستاره پسیانی، نازنین فرهانی در خارج از ایران ساخت که مرداد ماه ۹۵، تدوینش به پایان رسید. در این میان ظاهراً تلاش احمدزاده برای عرضه دو فیلم پیشین نیز به نقطه اوج خود رسیده بود اما حاصلی در بر نداشت و «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی» به نمایش در نیامد.

در این شرایط علی احمدزاده در واکنشی بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران، نسخه با کیفیت FULL HD فیلم «مهمونی کامی» را در حساب کاربری‌اش در بستر ویدیویی VIMEO عرضه کرد و از مردم خواست فیلم را بدون سانسور دانلود و تماشا کنند و بدین ترتیب رسماً به مسئولان سینمایی دولت یازدهم اعلام جنگ کرد؛ اقدامی که می‌تواند طبیعتاً برای این فیلمساز جوان تبعاتی در پی داشته باشد.

احمدزاده همزمان با انتشار این نسخه از فیلمش که حکم آتش زدن سرمایه‌اش را دارد، نوشته است: «مهمونی کامی، بدون سانسور. فیلمی که در ۲۴ سالگی با کمک دوستانم و با پس انداز دوران جوانی ام ساختم. در این سالها تلاش زیادی برای اکران این فیلم انجام شد، اما نشد که نشد. فدای سرم که نشد. اما حالا دلم میخواد همه این فیلم را ببینن، پولی هم نمیخوام به حسابم ریخته بشه. فقط ببینید…»؛ رویکردی که اتفاقاً نشان می‌دهد احمدزاده دغدغه مالی ندارد، چرا که اگر چنین بود، این فیلمساز با توقیف فیلم دومش، توان تولید گرانقیمت فیلم سوم را نداشت.

به گزارش تابناک، علی احمدزاده با ساخت «مهمونی کامی» وارد سینمای ایران شد؛ فیلمی که البته با پروانه فیلم ویدیویی -غیرسینمایی- ساخته شده بود اما پس از تولید، سازندگانش درخواست اکران سینمایی داشتند. «مهمونی کامی» که بر اساس طرحی از نازنین فراهانی و توسط مانی باغبانی نوشته شده، یک تله فیلم جاده‌ای با نقش آفرینی نازنین فراهانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، میسا مولوی و پگاه آهنگرانی است.

ماجرا به سفر دو جوان (پگاه آهنگرانی و مینا ساداتی) به شمال برای حضور در مهمانی بازمی‌گردد اما از ابتدای داستان روایت سفر دو تن دیگر نیز به شمال مطرح می‌شود. آیا این دو نیز به مهمانی کامی می‌روند؟ مقصد مهمانی کامی است اما در فیلم مهمانی بستر داستان را تشکیل نمی‌دهد، بلکه مسیر رسیدن به این مهمانی، بستر داستان را تشکیل می‌دهد. فیلم اول علی احمدزاده یک اثر معمولی است که به واسطه توقیف، در قامت یک فیلم درخشان مورد توجه قرار گرفته است.

میسا مولوی و نازنین فراهانی به هیچ عنوان نمی‌توانند تصویری قابل باور ارائه کنند. حتی بازی‌های پگاه آهنگرانی و مینا ساداتی نیز حداقل حس باورپذیری را در مخاطب ایجاد نمی‌کند و به شدت تیپ هستند؛ موضوعی که علاوه بر کم تجربگی کارگردان در انتخاب بازیگر، به بضاعت اندک کارگردان در بازی گرفتن از این چهره‌ها نیز مرتبط است.

البته اولویت دادن انتخاب چند چهره به جای بازیگران مناسب برای دیده شدن این کارگردان در نخستین تجربه فیلمسازی نیز می‌تواند انگیزه دیگری برای این کستینگ باشد که نمی‌توان با پیش‌داوری به احمدزاده نسبت داد اما هرچه از این گمانه می‌گریزیم، بیشتر به آن نزدیک می‌شویم.

پس از آنکه «مهمونی کامی» نتوانست مجوز اکران را دریافت کند، علی احمدزاده فیلمش را در جشنواره‌های جهانی شرکت داد که واکنش مثبتی در پی نداشت. احمدزاده در این زمینه گفته یود: «وقتی به فیلم ما مجوز نمی‌دهند، نباید هم توقع داشته باشند که فیلم را در خانه نگه داریم، به هرحال این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده و به واسطه دیده شدن اثر سرمایه ساخت آن برمی‌گردد اما در همین مدت هم بسیاری از فیلم‌ها که حتی پروانه ساخت هم نداشتند در جشنواره‌های مختلف خارجی شرکت و جایزه هم گرفتند.»

واکنش بی‌سابقه دراعتراض به ممیزی فیلم

احمدزاده در گیرودار تلاش برای اکران و یا توزیع اولین فیلمش در شبکه نمایش خانگی، دومین فیلمش یعنی «مادر قلب اتمی» را با بازی محمدرضا گلزار، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، و مهرداد صدیقیان ساخت اما فیلم دومش نیز مشمول هشت دقیقه اصلاحیه شد اما در نهایت ظاهراً احمدزاده حاضر به اعمال این اصلاحیه‌ها نشد و فیلم همچنان اکران نشده است.

با این حال، علی احمدزاده سومین فیلم بلندش را با عنوان «پدیده» و با نقش آفرینی هدیه تهرانی، امیر جدیدی، پگاه آهنگرانی، مهرداد صدیقیان، لیلا زارع، مریم پالیزبان، ستاره پسیانی، نازنین فرهانی در خارج از ایران ساخت که مرداد ماه ۹۵، تدوینش به پایان رسید. در این میان ظاهراً تلاش احمدزاده برای عرضه دو فیلم پیشین نیز به نقطه اوج خود رسیده بود اما حاصلی در بر نداشت و «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی» به نمایش در نیامد.

در این شرایط علی احمدزاده در واکنشی بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران، نسخه با کیفیت FULL HD فیلم «مهمونی کامی» را در حساب کاربری‌اش در بستر ویدیویی VIMEO عرضه کرد و از مردم خواست فیلم را بدون سانسور دانلود و تماشا کنند و بدین ترتیب رسماً به مسئولان سینمایی دولت یازدهم اعلام جنگ کرد؛ اقدامی که می‌تواند طبیعتاً برای این فیلمساز جوان تبعاتی در پی داشته باشد.

احمدزاده همزمان با انتشار این نسخه از فیلمش که حکم آتش زدن سرمایه‌اش را دارد، نوشته است: «مهمونی کامی، بدون سانسور. فیلمی که در ۲۴ سالگی با کمک دوستانم و با پس انداز دوران جوانی ام ساختم. در این سالها تلاش زیادی برای اکران این فیلم انجام شد، اما نشد که نشد. فدای سرم که نشد. اما حالا دلم میخواد همه این فیلم را ببینن، پولی هم نمیخوام به حسابم ریخته بشه. فقط ببینید…»؛ رویکردی که اتفاقاً نشان می‌دهد احمدزاده دغدغه مالی ندارد، چرا که اگر چنین بود، این فیلمساز با توقیف فیلم دومش، توان تولید گرانقیمت فیلم سوم را نداشت.

می فایل